Todistetusti tehokasta apua

Osteopatia ja hoitomuodot

Osteopaatti Heidi Ruuskanen Tmi | Janakkala

Osteopatia on tuki- ja liikuntaelinten toiminnallisten vaivojen hoitamista. Osteopatia voi auttaa tuki- ja liikuntaelimistön ongelmiin, astman oireisiin, synnytykseen valmistautumiseen ja siitä palautumiseen sekä päänsärkyyn ja huimaukseen.

Osteo­patia on pääosin kehon nivelten ja pehmyt­kudosten toiminnallisten- ja kipu­tilojen tutkimista ja hoitoa. Hoito­muodot perustuvat suurelta osin käsillä toteutettaviin nivelten manipulaatio­tekniikoihin, artikulaatio­tekniikoihin, pehmyt­kudos­käsittelyihin, venytys­menetelmiin sekä potilaiden aktiiviseen itse­hoitoon.

Osteopatia tarjoaa todistetusti tehokkaan avun moniin tuki- ja liikunta­elimistön vaivoihin. Tärkeä osa onnistunutta osteopatia­hoitoa ovat myös asiakkaan itsensä suorittamat aktiiviset harjoitteet. Neuvon kullekin asiakkaalle sopivat yksilölliset harjoitteet, jotka nopeuttavat ongelma-alueen parantumista.

Olen nimike­suojattu terveyden­huollon ammatti­henkilö ja suorittanut 4-vuotisen osteopatian ammatti­korkea­koulu­tutkinnon. Vastaan­ottoni sijaitsee Turengissa Janakkalassa. Varaa aika tai kysy lisää palveluistani puhelimitse, sähkö­postitse tai sivujeni yhteyden­otto­lomakkeella.

Osteopatian hoitomuodot

Manipulaatio­hoito

Manipulaatio­hoidolla pyritään palauttamaan liike­rajoitteisen nivelen liikkuvuus sekä lievittämään sen aiheuttamaa kipu­tilaa. Manipulaatiossa nivel viedään passiivisesti ääri­asentoon, jolloin siihen kohdistuu epä­suora voima­impulssi, joka laukaisee nivelen lukko­tilan. Hoito on täysin turvallinen ja toteutetaan tarkan tutkimuksen jälkeen.

Artikulaatio­hoito

Artikulaatio­hoidossa nivel viedään ääri­asentoon ilman voima­impulssia. Hoidossa pyritään parantamaan nivelen liikkuvuutta venyttämällä niveltä ympäröiviä lihaksia ja nivel­kapselia.

Pehmyt­kudos­käsittelyt

Lihaksiin kohdistuvilla pehmyt­kudos­käsittelyillä pyritään parantamaan lihasten aineen­vaihduntaa ja veren­kiertoa. Käsittelyt suoritetaan erilaisilla hieronta- ja painallus­tekniikoilla.

Osteopaatilta saat apua moniin tilanteisiin

• Urheilu- ja rasitus­vammat
  • Lihaksiston kireys­tilat
  • Raskauden ajan selkä­vaivat
  • Astma­oireet ja hengitys­ongelmat
  • Kaula-, rinta- ja lanne­rangan nivelten lukko­tilat
  • Olka- ja kyynärpään sekä ranteen alueen ongelmat
  • Niskan retkahdus­vammojen jälki­tilat
  • Lonkan, polven ja nilkan alueen ongelmat
  • Hermojen pinne­tilat
  • Selkä­rangan väli­levy­peräiset ongelmat
  • Ryhti­virheen aiheuttamat kipu­tilat
  • Raskaus­aikana lantion valmistelu synnytykseen
Varaa aika

Osteopatian historia

"Hoitajan tavoitteena tulisi olla terveyden löytäminen. Jokainen voi havaita sairauden."

Andrew Taylor Still

Osteopatian perustaja oli yhdysvaltalainen lääkäri Andrew Taylor Still (1828–1917). Hän perusti ensimmäisen osteopaatti­koulun vuonna 1872, The Kirksville School of Osteopathic Medicine. Ensimmäisen osteopaatti­koulun englantiin perusti John Martin Littlejohn vuonna 1917, The British School of Osteopathy.

Suomeen osteopatia saapui 1980- luvun puoli­välissä. Helsingin Ammatti­korkea­koulu Metropoliassa alkoi syksyllä 2000 ensimmäinen osteopaatti­koulutus suomessa, joka johtaa viralliseen terveyden­huolto­alan tutkintoon. Koulutus on laajuudeltaan 160 opinto­viikkoa eli neljä vuotta.